>Servet-i Fünun dönemi, özellikleri, sanatçıları, eserleri

>

1896’da Servet-i Fünun dergisi etrafında toplanan yenilikçi, Recaizade Mahmut Ekrem’in ilindeki genç edebiyatçılar bu edebiyat anlayışını oluşturdular. Bu edebi topluluk Hüseyin Cahit Yalçın‘ın Fransız Devrim’inden söz ettiği “Edebiyat ve Hukuk” adlı makalesi nedeniyle 1901’de dergi kapatılınca dağıldı.


Servet-i Fünun Dönemi Özellikleri

  1. Sanat için sanat anlayışı benimsenmiştir. 
  2. Romanlarda realizm, şiirde parnasizm ve sembolizm etkisi görülür.
  3. Dil oldukça ağırdır. 
  4. Şiirde aruz ölçü esas alınmıştır.
  5. Devrik, kesik cümleler çok kullanılmıştır.
  6. Yeni nazım şekilleri kullanılmıştır. (sone, terza rima vs.)
  7. Romanlar genelde İstanbul’da geçmiş, kişiler ise İstanbul’un aydın kişileridir.
  8. Tiyatro türü ihmal edilmiştir.
  9. Kulak için kafiye esastır.
  10. Roman ilk kez bu dönemde sağlam dil ve tekniğe kavuşmuştur. 
Servet-i Fünun Dönemi Öğretici Metinlerin Özellikleri
  1. Hüseyin Cahit Yalçın, Hüseyin Suat Yalçın, Cenap Şahabettin, Halit Ziya Uşaklıgil, Ahmet Şuayip öğretici metin eserleri veren sanatçılardır.
  2. Edebiyat tarihi ve felsefe alanında hiçbir çalışma yoktur.
  3. Dil oldukça ağırdır. 
  4. Edebi tenkit ve anı yönünde yoğunlaşır. Az da olsa gezi yazısı, mizahi hiciv ve fıkra türünde eserlerde verilmiştir.
  5. Bireysel ve edebi konular işlenmiştir.
Tevfik Fikret
  • Servet-i Fünun edebiyatının en güçlü ve en önemli şairidir. 
  • Sanat için sanat anlayışının ardından toplum için sanat anlayışını benimsemiştir.
  • Parnasizm akımından etkilenmiştir.
  • Nazım şekilleri olarak ağırlıkla sone ve terza rima kullanmıştır.
  • Şermin hariç tüm şiirlerinde aruz ölçüsüyle yazmıştır.
  • Dili oldukça ağırdır.
  • Devrimci, ulusçu, hümanist bir şairdir.
  • Nazmı nesre yaklaştırmıştır.
  • Uygarlık ve özgünlük gibi konuları işlemiştir.
Eserleri
  • Rûbab-ı Şikeste (Kırık Saz)
  • Rubabın Cevabı
  • Haluk’un Defteri
  • Şermin
  • Hasta Çocuk
  • Tarih-i Kadim
Cenap Şahabettin
  • Sembolizm akımından etkilenmiştir.
  • Bol bol istiare kullanmış, ses uyumuna dikkat etmiştir.
  • Ağır dili, süslü anlatımı vardır.
  • Şiirlerinde aruzu kullanmıştır.
  • Aşk ve doğa en çok işlediği konulardır.
Eserleri
  1. Gezi yazıları: Hac yolunda, Avrupa Mektupları
  2. Özdeyiş: Tiryaki Sözler
  3. Tiyatro: Körebe, Yalan, Küçük Beyler
  4. Makale ve Deneme: Nesr-i Sulh, Nesr-i Harp, Evrak-ı Eyyâm
Mehmet Rauf
  • Romantizmin etkisinde kalmıştır.
  • Dil, diğer sanatçılara göre yalın ve akıcıdır. Fakat üslubu oldukça ağırdır.
Eserleri
  • Eylül (İlk psikolojik roman)
  • Ferda-yı Garam
  • Genç Kız Kalbi
  • Yara
  • Defne
  • Malas
  • Pençe (Tiyatro)
Halit Ziya Uşaklıgil
  • Roman tekniği çok güçlüdür. 
  • Realist ve Naturalist Fransızların etkisinde kalmıştır.
  • Dili oldukça ağır ve sanatlıdır.
Eserleri
  1. Roman: Aşk-ı Memnun, Mai ve Siyah, Bir Ölünün Defteri, Kırık Hayatlar
  2. Anılar: Kırk Yıl, Bir Acı Hikaye, Saray ve Ötesi
  3. Deneme: Sanata Dair
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s